Zaterdag 06.10.2001 - Uitbollen

Totaal:
396,0 km

ROUTE

De was die we gisteren deden is nog niet droog.
We improviseren een drooginstallatie door onze waslijn te bevestigen boven het croque-monsieurtoestel dat hier staat. In een wip is alles droog.
Na het ontbijt begint het al direct te klimmen, we hadden eigenlijk niet anders verwacht. Op dit eiland kennen ze geen vlakke wegen zoals in België, dat staat vast.

We stoppen aan de vlindervallei in Petaloudes, maar tussen het groen en de watervalletjes zien we welgeteld één vlinder. In onze reisbrochure lezen we even later dat het vlinderseizoen voorbij is, de vlinders met hun felrode vleugels komen enkel in juli en augustus naar deze vallei. Het is hier wel even wennen aan deze natuur, we wanen ons even terug in België ergens in een mooi herfstbos.

Petaloudes

We rijden verder richting Psintos, de beklimming is terug pittig en we werken ons letterlijk in het zweet met deze hitte. Het dranktentje even verderop komt als geroepen!
Het laatste stuk naar Psintos is een afdaling. Het is de tweede keer deze week dat we hier voorbijrijden en het dorpspleintje ligt er nog steeds gezellig bij. We verpozen er even alvorens verder te klimmen richting Maritsa. Vanaf hier gaat het dalend richting kust. In Kremasti houden we een lange 'relax-aan-het-strand'-stop.

Kremasti

Normaal stond ook nog een beklimming naar Filerimos op het programma, maar de zin om nog eens alles te geven is een beetje zoek. We houden het dan maar rustig en genieten dubbel zo hard.
Wat nu volgt is uitbollen richting Rhodos-stad, de zon gaat stilaan onder.
Toevallig komen we op het perfecte fotomoment voorbij de Acropolis van Rhodos-stad en dit levert een aantal prachtfoto's op.

Acropolis Zonsondergang

We rijden langs de haven naar het drukke centrum. In de oude binnenstad is het aangenaam rondfietsen door de typische kleine straatjes geplaveid met kleine kasseien. Het is alsof je in een andere wereld en tijd bent verzeild geraakt.

Gezellige steegjes

Wonder boven wonder vinden we in dit netwerk van kleine kronkelige steegjes hotel Andreas: een zeer gezellig pension temidden van de oude binnenstad. We hebben wel wat geluk, want er is eigenlijk alleen nog maar een kamer voor twee personen beschikbaar, maar de Ierse receptioniste zoekt nog snel een matras en maakt er een driepersoonskamer van. Hotel Andreas is erg populair bij de backpackers en het heeft een aantal zeer originele kamers, een echte aanrader om hier te verblijven.

Hotel Andreas

De laatst overgebleven fles wijn uit Embonas gebruiken we als aperitief. Op een bijna lege maag zorgt dat altijd voor bijzonder veel ambiance...
's Avonds gaan we iets eten in de oude binnenstad. Spijtig genoeg hebben we de keuze laten vallen op een te groot restaurant: het eten is hier minder goed dan wat we de laatste dagen gewend waren. Maar toch is het hier heel gezellig vertoeven en genieten we van onze laatste avond.

Op de terugweg naar het hotel lopen twee Franstalige schoonheden een hele tijd voor ons. Ze voelen zich klaarblijkelijk niet op hun gemak, maar je zou voor minder met zo'n drie ongure bikers die hen op korte afstand volgen in deze smalle steegjes... Ze denken ons kwijtgespeeld te zijn wanneer we het straatje van ons hotel inslaan, maar wat later zien we ze weer terug want hun hotel blijkt ook het onze te zijn. Ze komen zelfs nog aankloppen ook, ze willen weten of er nog iemand van het personeel aanwezig is in het hotel.
Piet probeert hen te woord te staan in het Frans maar heeft tegelijkertijd nog een tandenborstel in zijn mond. Schitterende combinatie!